Back to Top

Historie

Mannskoret Bardens bakgrunn og historie

Mannskoret Barden er et livskraftig tilskudd til Drammens mangfoldige kulturliv. Det var følgelig et usedvanlig godt grunnlag de 20 sagarbeiderne på Nøsted Bruk la den gang i 1882 da de 22. mars etablerte Nøsted Sangforening.

"Unge gjenbruds liv i Norden", "Magnus Barfot" og "Dans, ropte fela" er blitt regnet som korets debutkonsert.

Egentlig har vi noe begrenset med detaljer om mannskorets arbeid den første tiden, men de første 12 – 14 årene gikk greit inntil 1896 da koret arbeidet tungt. Koret sluttet seg da sammen med Sangforeningen Skald, som var tilsluttet Drammens Konservative Arbeiderforening. Denne foreningen hadde lokaler i gården tilhørende Thunes legat ved Drammens Teater. De ukentlige sangøvelsene ble fra dette tidspunkt avviklet enten i "Legat-gården" eller ute på Nøsted Bruk, som tidligere.

Samarbeidet med Sangforeningen Skald opphørte imidlertid allerede i 1903. Man nedsatte da et tre-mannsutvalg av sangere som vurderte å reetablere seg på Nøsted Bruk. Dette ble besluttet på generalforsamlingen 13. mars samme år. Siden man også hadde begynt å få medlemmer fra andre av Drammens bedrifter, ikke minst fra Drammens Glassverk og Drammens Jernstøperi, ble det også besluttet å endre navnet fra det opprinnelige Nøsted Sangforening til Mannskoret Barden. Koret fikk fra dette tidspunkt 30 medlemmer, og koret skaffet seg også sine første sangerluer dette året.

Hvorfor navnet "Barden"? Sannsynligheten taler for at navnet er valgt på bakgrunn av de opplysninger leksika gir om ordet "barde". Det framgår der at en " barde" i gammel tid var en keltisk sanger og skald som til harpe-akkompagnement foredro lyriske dikt for fyrster og stormenn som bardene ofte var i tjeneste hos. Kanskje gikk tankene tilbake til gamle konsul Jens Gram på Nøsted Bruk? Han var en ivrig støtte for mannskoret gjennom mange år.

Koret har hatt flere dirigenter opp gjennom tidene, men det er spesielt tre dirigenter som hittil har satt sitt preg på Mannskoret Barden gjennom sine langvarige engasjementer og faste grep om taktstokken og korets musikalske utvikling:

Kantor Olaf Andersen ledet Mannskoret Bardens musikalske utvikling fra 1908 til sin død i 1951, bare avbrutt av krigsårene og noen år mellom  1939 og 1948.

Helge Johansen overtok taktstokken i 1951 og satte sitt preg på  Mannskoret Barden gjennom flere tiår fram til 1988.

Ruth Ødegård inntok mannsbastionen Mannskoret Barden i 1988, og var korets musikalske inspirasjonskilde og faste dirigent i 24 år fram til 16. januar 2012.

Anna K. Sandvik overtok taktstokken etter Ruth 17.01.2012, og ga den videre til Vera Preisas 19.08.14.
Fra 13.09.16 har Marija Pavlovic vært Mannskoret Bardens faste dirigent.

 

Mannskoret Barden framstår i dag som et uavhengig mannskor uten spesiell tilknytning til deler av områdets næringsliv. Koret representerer heller ikke politiske, kulturelle, sosiale eller andre spesielle særtrekk. Mannskorets eneste særinteresse er fellesskapet om korsanginteressen.